Σάββατο, 6 Δεκεμβρίου 2014

ΘΥΜΗΣΟΥ Ή ΓΝΩΡΙΣΕ ΤΗ ΣΤΕΛΛΑ ΤΗ ΧΑΣΚΙΛ

ΘΥΜΗΣΟΥ Ή ΓΝΩΡΙΣΕ ΤΗ ΣΤΕΛΛΑ ΤΗ ΧΑΣΚΙΛ


Stella Haskil
song file Nichtose horis fengari
Stella HaskilStella Haskil's life was, like that of Marika Ninou,  tragically short. Born in Thessaloniki in 1918, Stella's voice was heard on a series of classic post-war recordings she made with veterans such as Markos Vamvakaris, Apostolos Hatzichristos, and Stellakis Perpiniadis. However, she is best know for her work with younger composers like Vasilis Tsitsanis and Apostolos Kaldaras. Perhaps her most enduring song is the 1947 recording of Kaldaras' Nichtose horis fengari (Night fell, moonless).  Written during the bitter Civil War that tore Greece apart until the end of the decade, the original title of this song was 'Nichtose sto Gendi' ('Night fell in Gendi' - the prison in Thessaloniki in which political prisoners were held). Although certain verses were changed to suit the demands of the censors, always on the lookout for any suspect political references, the song was such a success that, after a few days, it was withdrawn from circulation and it's performance was banned.
Stella Haskil died on 27 February, 1954, in Athens. 
 
 
 

ΤΟ ΚΑΦΕΔΑΚΙ-ΣΤΕΛΛΑ ΧΑΣΚΗΛ.wmv 

https://www.youtube.com/watch?v=NAzq5XrntSQ 

ΚΑΡΑΜΠΙΜΠΕΡΙΜ (ΜΕΣ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΤΑ ΣΤΕΝΑ) ΣΤΕΛΛΑ ΧΑΣΚΙΛ 

 https://www.youtube.com/watch?v=4SzxkC_8HDo 

Στέλλα Χασκήλ Καίγομαι καίγομαι 

https://www.youtube.com/watch?v=oD3889VoUZo&list=PL224513B956E5BD50 

ΑΚΡΟΓΙΑΛΙΕΣ ΔΕΙΛΙΝΑ ΧΑΣΚΙΛ ΣΤΕΛΛΑ - ΤΣΙΤΣΑΝΗΣ 

https://www.youtube.com/watch?v=ayHmXTmz8Aw 

Μαζί σου ξεμυαλίστηκα - Στέλλα Χασκήλ 

https://www.youtube.com/watch?v=J15QrXkQRzs 

 ΝΥΧΤΩΣΕ ΧΩΡΙΣ ΦΕΓΓΑΡΙ ΣΤΕΛΛΑ ΧΑΣΚΙΛ

 https://www.youtube.com/watch?v=mldi3_rwAM0

ΑΡΑΠΙΚΟ ΛΟΥΛΟΥΔΙ ΣΤΕΛΛΑ ΧΑΣΚΙΛ 

https://www.youtube.com/watch?v=gvQk8u6kYaU 

ΜΕΣ' ΣΤΗ ΧΑΣΑΠΙΚΗ ΑΓΟΡΑ ΣΤΕΛΛΑ ΧΑΣΚΙΛ

 https://www.youtube.com/watch?v=DS6VldqBi9Q

ΠΟΙΟΣ ΘΥΜΑΤΑΙ ΤΗΝ ΣΤΕΛΛΑ ΧΑΣΚΙΛ ΜΑΡΙΩ 

https://www.youtube.com/watch?v=xzIUiaTWJMY 

ΜΠΙΡ ΑΛΛΑΧ - ΣΑΝ ΒΓΑΙΝΕΙ Ο ΧΟΤΖΑΣ ΣΤΟ ΤΖΑΜΙ - ΣΤΕΛΛΑ ΧΑΣΚΙΛ

 https://www.youtube.com/watch?v=k6GuyVVh5_I

ΚΑΡΔΙΑ ΠΑΡΑΠΟΝΙΑΡΑ ΜΠΙΝΗΣ - ΣΤΕΛΛΑ ΧΑΣΚΙΛ 

https://www.youtube.com/watch?v=NO8n4VFCf_g 

ΗΡΘΑΜΕ ΝΑ ΓΛΕΝΤΗΣΟΥΜΕ - ΣΤΕΛΛΑ ΧΑΣΚΙΛ - ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ 

https://www.youtube.com/watch?v=WYu1-SdbE9k 

ΑΠΟΨΕ ΣΤΟ ΔΙΚΟ ΣΟΥ ΜΑΧΑΛΑ, 1952, ΣΤΕΛΛΑ ΧΑΣΚΗΛ 

https://www.youtube.com/watch?v=YLZkG0kLn-M


 
 
ΣΤΕΛΛΑ ΧΑΣΚΙΛ - ΙΕΧΑΣΚΕΛ
 
Αποδίδει τιμές η Γεωργία Δρακάκη
Μερικές εβδομάδες πριν, συνάντησα στο facebook κατά τύχη τον γιο του συζύγου της. Ξέρεις, το facebook είναι κάτι σαν τη Σόλωνος ή τη Γρηγορίου Λαμπράκη, μόνο που μετά τις χαιρετούρες, δεν έχει πού να πας για καφέ. Χάρηκα που μίλησα, έστω διαδικτυακά, με τον άνθρωπο αυτόν, που με μεράκι διατηρεί σελίδες για τις μεγάλες ρεμπέτισσες και τους σπουδαίους ρεμπέτες, βαστώντας ακόμα ένα κεράκι αναμμένο για χατήρι αυτών των χρυσών, αλλιώτικων εποχών.
Τη Χασκίλ τη γνωρίζω, όπως κάθε εραστής του ρεμπέτικου που σέβεται τον εαυτό του. Όπως διάβασα κάπου: «…το ερμηνευτικό της στυλ είναι ο ενδιάμεσος κρίκος ανάμεσα στην πληθωρική παρουσία της Μαρίκας Νίνου και στη δωρική-λιτή της Σωτηρίας Μπέλλου. Κουβαλά μαζί της τη μεγάλη, σεφαραδίτικη μουσική παράδοση της Θεσσαλονίκης, το μικρασιατικό μινόρε και την απλότητα του πειραιώτικου ρεμπέτικου, και τα συνδυάζει αρμονικά χωρίς υπερβολές, με μια ευγένεια και απλότητα, που την χαρακτήριζαν άλλωστε και σαν άνθρωπο.»

 Στο ιστορικό μαγαζί "Πίγκαλς" χειμώνας του 1948-49 με τον Μανώλη Χιώτη και την Στέλλα Χασκίλ. Πίσω: στην κιθάρα ο βιολιστής Ανδρέας Ξήντας

Η αλήθεια είναι ότι λατρεύω, λόγω των τραγουδιών τους, τη Μαρίκα Νίνου και τη Σωτηρία Μπέλλου, χωρίς να ξεχνώ και την πολύ αγαπημένη Ιωάννα Γεωργακοπούλου. (άκου στο youtube το «τρελέ τσιγγάνε»). Όμως, η Στέλλα Χασκίλ με κέρδισε περισσότερο λόγω αυτών που έμαθα για αυτήν, μετά τη μελέτη των οποίων επέστρεψα στα τραγούδια της και τα αφουγκράστηκα προσεκτικότερα.
Από όσα μοιράστηκε μαζί μου ο γιος -για ευνόητους λόγους δεν αποκαλύπτω το όνομά του- κρατάω κάποια λίγα, αδαμάντινα και τα μοιράζομαι μαζί σας. Κάποια από αυτά, ίσως τα βρείτε και στο διαδίκτυο, αν και είναι λιγοστές πλην ελλιπείς οι πηγές που μας μιλούν για την Κυρία αυτήν:
Η Στέλλα (Εστερλίτα, αυθεντικά) ήταν μισή Εβραία, μισή Σκοπιανή και γεννήθηκε, τρίτη μεταξύ 5 κοριτσιών, το 1918 στη Σαλονίκη. Πρωτοεμφανίστηκε, πριν τον πόλεμο, σε κέντρα της Θεσσαλονίκης και αργότερα κατέβηκε στην Αθήνα, όπου και άρχισε συνεργασία με όλους τους μεγάλους συνθέτες της εποχής: Βασίλη Τσιτσάνη, Απόστολο Χατζηχρήστο, Μάρκο Βαμβακάρη, Μανώλη Χιώτη, Απόστολο Καλδάρα και άλλους. Στη… γύρα, τη φωνάζανε «Σαλονικιά» ή «Θεσσαλονικιά».
Πρόλαβε να καταγράψει την ιδιαίτερη φωνή της σε 102 καταπληκτικές ερμηνείες ως πρώτη φωνή και σε 30 ακόμη, ως δεύτερη. Το 1945 ξεκίνησε να χρησιμοποιεί το καλλιτεχνικό ψευδώνυμο Χασκίλ, από το επίθετο του συζύγου της Ιακώβ. Πέθανε σε ηλικία 36 χρονών-νέα, όπως συνήθως οι ρεμπέτισσες- στην Αθήνα, στις 28 Φεβρουαρίου 1954.




 
Ο γνήσιος παλκαδόρος Τάκης Μπίνης μέσα από το βιβλίο «Μπροστά σου πάντα απλώνεται ένα Δίχτυ»-στίχος από το γνωστό ρεμπετοτράγουδο «Δίχτυ»- λέει:
«Απο το 1949-50 αρχίζουν όλοι να ψάχνουν για γυναίκα. Παίρνουμε εμείς στο «ΠΙΓΚΑΛΣ» της οδού Πατησίων, τη Στέλλα Χασκίλ, παίρνει ο Παπαϊωάννου τη Ρένα Νταλια και ο Μητσάκης την Άννα Χρυσάφη. Ήταν σωστή αυτή η ενέργεια, που έγινε όπως λένε μάλλον με πρωτοβουλία του Τσιτσάνη, γιατί έσπασε η μονοτονία που ο κόσμος έβλεπε σκέτους άνδρες και τα συγκροτήματα ήτανε τώρα πιο ευχάριστα. Έτσι, άρχισαν να μπαίνουν καλές γυναίκες και σωστές οικογένειες, μαζί με τα παιδιά τους, στα μέχρι τώρα κακοχαρακτηρισμένα μπουζουξίδικα.
 
Με τον Μανώλη Χιώτη,την εποχή που ανέβηκαν οι γυναίκες στα πάλκα, η Στέλλα ήταν η μεγαλύτερη τραγουδίστρια του ελληνικού. Στο μαγαζί, ο Χιώτης το είχε κανονίσει να έρθει. Η Χασκιλ ήρθε στη μέση της σεζόν και έμεινε ως το τέλος. Την είχα γνωρίσει ήδη στη δισκογραφία. Με φώναξε ο Μάτσας, μια Δευτέρα που είχα ανέβει στην εταιρία, και μου είπε την Πέμπτη έλα να τραγουδήσεις με τη Χασκίλ. Πάνω από 100 τραγούδια έχουμε πει μαζί. Ήταν πρώτη τραγουδίστρια για μένα. Ήταν η μεγαλύτερη φωνή, όχι μόνο για μένα, αλλά για όλους αυτούς που ξέρουνε .Πρώτος ο Στράτος ο Παγιουμτζής και πρώτη απ’ τις γυναίκες η Στέλλα η Χασκίλ. Πολύ δυνατή τραγουδίστρια. Αυτή η συνεγασία με την Χασκίλ κράτησε μέχρι που πέθανε. Είχε πάει Κωνσταντινούπολη ένα ταξίδι, μια περιοδεία ,το 1954 αν θυμάμαι καλά, και, όταν γύρισε πέθανε. Η Στέλλα στο πάλκο ήτανε πολύ σοβαρή. Καμιά σχέση με τη Νίνου. Η Νίνου πολύ ωραία φωνή, αλλά ήτανε του θεάτρου η γυναίκα. Έφερνε τον ξεσηκωμό, γιατί έκανε διάφορα μη σοβαρά πράγματα. Ενώ η Χασκίλ δεν έκανε τέτοιες ανοησίες, ήτανε βέβαια και κακοφτιαγμένη αυτή, ήτανε λίγο ασουλούπωτη και χοντρή…»
Φέρνω στο νου μου μια νέα κοπέλα, με αίμα γεμάτο ξεριζωμό και πένθος, να βγάζει στο πάλκο και πλάι σε σπουδαία μπουζούκια όλον τον πόνο και όλη τη χαρά. Να μην είναι πολύ όμορφη, όπως άλλες τραγουδίστριες, να έχει όμως τον καημό μέσα της και να κερδίζει τον κόσμο, αλλά και τον θαυμασμό των αντρών συναδέλφων της. Μεγάλο πράγμα αυτό.
Τη Χασκίλ την έχω δει δυο φορές στη ζωή μου, το ξέρεις;
Τη μια, στο Θησείο, στο ύψος του Ηρωδείου, φέτος το καλοκαίρι, μια παρέα παιδιών έπαιζε μουσική στο δρόμο. Και η κοπέλα της συντροφιάς τραγουδούσε το «Ακρογιαλιές Δειλινά», τόσο μα τόσο μαυλιστικά, που κόσμος και κοσμάκης είχε μαζευτεί και χάζευε κι ερωτευόταν πάλι. Ε, κάπου μες στον κόσμο, ήταν και η Στέλλα και χαμογελούσε.
Την άλλη φορά, την είδα εδώ που βρίσκομαι τώρα, στην ξακουστή Πόλη, το πρώτο ξημέρωμα που με βρήκε και άκουσα τον χότζα από το τζαμί του μαχαλά μου. Ήρθε η Στέλλα στο δωμάτιό μου και κοίταζε κι αυτή μαζί μου από το ανοιχτό παράθυρο τη νέα μέρα να έρχεται και τον Θεό να είναι πάντοτε ένας, κι ας τον λένε κάποιοι Αλλάχ. Άναψα τσιγάρο και κάπνιζα όσο αυτή τραγούδαγε μες στο κεφάλι μου το «Μπιρ Αλλάχ».
Θυμήσου ή γνώρισε τη Στέλλα τη Χασκίλ. Κάθε φορά που ακούγεται εκεί έξω κάποιο τραγούδι της, η Καλοσύνη μιας άλλης εποχής μοιάζει, έστω παροδικά, να επιστρέφει.

http://www.rizopoulospost.com/post4life/entertainment/



Στέλλα Χασκίλ (Στέλλα Ιγεχασκέλ) (βιογραφία)



Από Σάκης Πάπιστας
Ερευνητής - Συλλέκτης - Συγγραφέας

Βιογραφία
Η Στέλλα Χασκίλ, εβραϊκής καταγωγής, γεννήθηκε το 1918 στη Θεσσαλονίκη, και ήταν γνωστή ως «Σαλονικιά».
Το πραγματικό της όνομα είναι Στέλλα Ιγεχασκέλ ή Γεχασκέλ – Γαέγου και ήταν σύζυγος του επίσης Εβραίου Ιάκωβου Γεχασκέλ.

Η Χασκίλ υπήρξε αναμφίβολα από τις πιο χαρακτηριστικές φωνές του ρεμπέτικου και λαϊκού τραγουδιού. Αποτύπωσε έντονα τα αυλάκια των δίσκων των 78 στροφών με τη βελούδινη και σπάνια φωνή της, αφήνοντας για πάντα ανεξίτηλα τα σημάδια της στα 135 περίπου τραγούδια που συνολικά ερμήνευσε.
Κατά τη γνώμη πολλών, κυρίως από το χώρο του λαϊκού τραγουδιού, η Στέλλα, που έλαμψε τη δεκαετία '40 – '50, υπήρξε η κορυφαία ερμηνεύτρια του μεταπολεμικού ρεμπέτικου, της «νεώτερης σχολής».

Η Στέλλα Χασίλ είναι άδικα παραγνωρισμένη και σχεδόν ξεχασμένη σήμερα. Ο περισσότερος κόσμος δεν την γνωρίζει καν, παραμένει όμως στη μνήμη των μεγαλυτέρων σε ηλικία ως πολύ σημαντική λαϊκή καλλιτέχνιδα. Ευτυχώς όμως που αποτυπώθηκε η φωνή της σε πρώτες εκτελέσεις κλασικών τραγουδιών του Β. Τσιτσάνη, του Απόστολου Χατζηχρήστου, του Μανώλη Χιώτη, του Σπύρου Περιστέρη, του Απόστολου Καλδάρα, του Γιώργου Μητσάκη, του Μάρκου Βαμβακάρη, του Μπάμπη Μπακάλη, του Γιώργου Λαύκα, του Γιάννη Παπαϊωάννου, του Σπύρου Καλφόπουλου, του Γιάννη Τατασόπουλου, του Γιάννη Σταμούλη, κ.α.
Η Χασκίλ ερμήνευσε από τα ωραιώτερα ρεμπέτικα τραγούδια με τρόπο μοναδικό, ανεπανάληπτο και συγκλονιστικό.



Πριν τον πόλεμο η Στέλλα έκανε τις πρώτες καλλιτεχνικές της εμφανίσεις σε κοσμικά κέντρα και σε λαϊκές οικογενειακές ταβέρνες της Θεσσαλονίκης. Μετά όμως την απελευθέρωση έρχεται στην Αθήνα και συνεχίζει την καριέρα της τραγουδώντας σε λαϊκά κέντρα της πρωτεύουσας. Η Χασκίλ συνεργάστηκε με τους πιο αξιόλογους λαϊκούς συνθέτες και το 1946 πρωτοεμφανίστηκε και στη δισκογραφία.

Το πρώτο της τραγούδι που πέρασε στους δίσκους γραμμοφώνου, «κομμένο και ραμένο» πάνω στην βελούδινη φωνή της, είναι ένα αισθησιακό ισπανο-ανατολίτικο, οι «ΣΕΒΙΛΙΑΝΕΣ», γραμμένο το Φεβρουάριο του 1946 από τον πρωτοεμφανιζόμενο Γιώργο Λαύκα (1924-1972), με στίχους του Ταμβάκη (ψευδώνυμο του Χαράλαμπου Βασιλειάδη, του θρυλικού «Τσάντα», 1902-1970). Στον ίδιο δίσκο, η Στέλλα τραγούδησε και το ζεϊμπέκικο «ΕΔΩ ΠΛΗΡΩΝΟΝΤΑΙ ΟΛΑ», των ιδίων λαϊκών δημιουργών. Με τα δύο αυτά τραγούδια, ταυτόχρονα με τη Χασκίλ, κάνει το δισκογραφικό του ξεκίνημα και ο Γιώργος Λαύκας, σαν συνθέτης και τραγουδιστής.
Σύντομα ακολουθούν δεκάδες άλλοι δίσκοι της με τραγούδια όλων των γνωστών λαϊκών δημιουργών της εποχής, τα οποία η Σαλονικιά τα απέδωσε ιδανικά, με το δικό της ύφος, το τελείως προσωπικό και χαρακτηριστικό. Δίκαια έγινε περιζήτητη και όλοι οι λαϊκοί συνθέτες επιζητούσαν τη συνεργασία της στο πάλκο και στη δισκογραφία.

Η φωνή της Στέλλας Χασκίλ είχε πράγματι κάτι το ιδιαίτερο, που την έκανε να ξεχωρίζει από τις άλλες σύγχρονές της ρεμπέτισσες ερμηνεύτριες. Ο τρόπος της ερμηνείας της ήταν απλός και απέριττος, χωρίς περίσσιες καλκάντζες, αλλά ταυτόχρονα ειλικρινής και ζεστός, απόλυτα ταιριαστός με το κλίμα και το ύφος του ρεμπέτικου τραγουδιού.
Υπήρξε η τραγουδίστρια που είπε και γραμμοφώνησε, σε πρώτη εκτέλεση, πολλά ρεμπέτικα τραγούδια που σήμερα θεωρούνται «κλασικά», όπως το «Κάποια μάνα αναστενάζει», το «Νύχτωσε χωρίς φεγγάρι», «Ακρογιαλιές – Δειλινά», «Για τα μάτια π’ αγαπώ», «Αράπικο λουλούδι», «Η πεντάμορφη», «Μπιρ-Αλλάχ», «Πάλιωσε το σακάκι μου», «Το Κατινάκι ξέχασες», κ.α.

Η Χασκίλ ερμήνευσε σε δίσκους 106 τραγούδια σε πρώτη φωνή και 31 ως δεύτερη φωνή.
Στο όνομα της Στέλλας Χασκίλ, ως δημιουργού, κυκλοφόρησαν συνολικά 20 τραγούδια, όλα τραγουδισμένα από την ίδια, αποκλειστικά σε πρώτη φωνή, προφανώς δώρα ή «προϊόντα συναλλαγής και υποχρεώσεων» των πραγματικών τους δημιουργών, μια και η ίδια δεν ήταν μουσικός. Από τα τραγούδια αυτά, στα 10 εμφανίζεται ως αποκλειστική δημιουργός (στίχοι και μουσική), στα 2 ως στιχουργός μόνον -αλλά περασμένα στο όνομα του συζύγου της Ιάκωβου Γεχασκέλ, στα 6 ως συνθέτης μόνον και στα υπόλοιπα 2 τραγούδια εμφανίζεται μόνο ως στιχουργός. Τα δώρα αυτά προέρχονται, κυρίως, από τον Βασίλη Τσιτσάνη, τον Απόστολο Χατζηχρήστο, τον Σπύρο Καλφόπουλο και άλλους λαϊκούς τραγουδοποιούς.


http://rempetikogeo69.blogspot.gr/2012/01/blog-post.html

 photo signature_zpsd2a79fd8.jpg