Πέμπτη, 11 Δεκεμβρίου 2014

Εδώ και ένα μήνα έχει ολοκληρωθεί η τομογραφία του Τύμβου Καστά - Πληροφορίες αναφέρουν για δύο ακόμη εισόδους!


Σχετικά με την τομογραφία του τύμβου, το ΥΠΠΟΑ ανέφερε ότι θα πραγματοποιούνταν από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Η τομογραφία θα απαντήσει σε ερωτήματα που έχουν να κάνουν με το υπέδαφος, όπως για παράδειγμα, ποιο μέρος του Τύμβου είναι τεχνητό και ποιο φυσικό. Επίσης θα ρίξει φως στο αν υπάρχουν και άλλοι είσοδοι, θάλαμοι και οικοδομήματα εντός του λόφου Καστά. 

Σύμφωνα, λοιπόν, με αποκλειστικές πληροφορίες του amfipolinews.blogspot.gr η τομογραφία του Λόφου Καστά έχει ολοκληρωθεί εδώ και περίπου ένα μήνα.


Οι τελευταίες πληροφορίες κάνουν λόγο για δύο ακόμη εισόδους που φαίνεται να εντοπίστηκαν στον Τύμβο Καστά της Αμφίπολης.

Αυτό είναι το σχέδιο του κ. Πολυμενάκου έτσι όπως συμπληρώθηκε με τα νεώτερα στοιχεία, εδώ φαίνεται ότι στα βορειοδυτικά υπάρχει δεύτερη πύλη.

Με τη βοήθεια του παραπάνω σχεδίου του κ. Πολυμενάκου είχε επισημανθεί παλιότερα η πιθανή ύπαρξη μιας δεύτερης πύλης στα βορειοδυτικά του Τύμβου. Αυτό, λοιπόν, φαίνεται να επιβεβαιώνεται από την νέα ηλεκτρική διασκόπηση που έφερε εις πέρας το Πανεπιστήμιο. Μια νέα αλληλουχία θαλάμων φαίνεται να εντοπίστηκε στη δεύτερη είσοδο του ταφικού μνημείου (βλέπε φωτογραφίες παρακάτω). Οι πηγές αναφέρουν ότι οι νέοι θάλαμοι παρουσιάζουν κάποια ιδιαιτερότητα σε σχέση με τους προηγούμενους θαλάμους, καθώς είναι ανηφορικοί σε αντίθεση με τους θαλάμους που έχουν ήδη ανασκαφεί κι έχουν κατηφορική κλίση. 




  
Η ομάδα ειδήσεων του amfipolinews.blogspot.gr
 

ΤΑ ΕΠΙΣΤΥΛΙΑ ΦΩΝΑΖΟΥΝ "ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ"


Η Σουλτάνα Κιριβιτάκη έκανε μια καλή προσπάθεια ανάλυσης του κεντρικού θέματος του επιστυλίου που ανακοινώθηκε πρόσφατα. 
Τα συμπεράσματα είναι πολύ σημαντικά.



H εικόνα που βλέπετε έχει δουλευτεί στο Photoshop, δεν περιέχει καμία προσωπική παρέμβαση και έχει φτιαχτεί αποκλειστικά στα πατήματα των "αχνοφαινουσών" γραμμών. Οι γραμμές τονίστηκαν με κοκκίδωση ώστε να μείνω όσο πιο κοντά γίνεται στην αρχική αποτύπωση.

Τι αποκαλύπτεται:

Ο άνδρας, που είναι σε βηματισμό ρίψης, φαίνεται να ακουμπά ασπίδα με το αριστερό του χέρι, ενώ μπροστά του είναι στοιβαγμένη πολεμική εξάρτυση ίσως φαρέτρα ή θώρακας και αγγεία. Στην δεξιά πλευρά του περίτεχνου ενδύματός του είναι προσδεδεμένη θήκη με ξίφος που πατά πάνω σε μικρό σακίδιο. Στα πόδια φορά περίτεχνα σανδάλια.
Ο άνδρας φαίνεται να φορά μάσκα ή κράνος. Ή μήπως είναι λεοντοκεφαλή ;

(το χέρι κρατάει ασπίδα)

(ο άνδρας φέρει μικρό ξιφίδιο)


Η γυναίκα, έχει μεγάλο ενδιαφέρον με το τελετουργικό ντύσιμο και τη χορευτική στάση της. Φοράει ζώνη με ιερό κόμβο και είναι ζωσμένη με εντυπωσιακό ξιφίδιο με πολύτιμο λίθο στο κέντρο. Στο πλάι διακρίνεται θηκάριο από το οποίο κρέμεται αντικείμενο που καταλήγει σε φουντωτή απόληξη. Πάνω από τον δεξί της ώμο ξεχωρίζει σείστρο. Φαίνεται ότι φοράει περιδέραιο και στα μαλλιά της έχει δέσιμο με κόμπο μπροστά. Το δεξί της χέρι μάλλον συγκρατεί ύφασμα και φορά επιγονατίδα.



Ο ταύρος που αποτελεί και το κέντρο της παράστασης είναι στεφανωμένος. Στο μπροστινό τμήμα του αποκαλύπτονται κομβικά δεσίματα οριζόντια και κάθετα με κρίκους και κορδόνια, σαν πλέγμα από λωρίδες. Στο λαιμό του εμφανίζονται μεγάλα στρόγγυλα κοσμήματα.







Γενικά όλο είναι ένα εντυπωσιακό κέντημα λεπτομερειών.

Έχω την εντύπωση ότι πρόκειται για έργο πολύ μεγάλου καλλιτέχνη.

Σουλτάνα Κιριβατάκη

 ========
Μια παρατήρηση που μπορεί να γίνει είναι ότι επειδή η γυναικεία μορφή είναι ημίγυμνη πολύ πιθανόν να αναπαριστάνει θεά, μιας και μόνο οι θεότητες απεδίδοντο ημίγυμνες ή γυμνές σε παραστάσεις και αγάλματα.

Κοιτάζοντας πολύ προσεκτικά το κεφάλι της ανδρικής μορφής δεν μπορούμε παρά να παρατηρήσουμε ότι μοιάζει πάρα πολύ  με το κεφάλι της Περσεφόνης στο ψηφιδωτό.



Όπως δε έχουμε υποστηρίξει σε παλαιότερη ανάρτηση (βλέπε ΤΟ ΨΗΦΙΔΩΤΟ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΙ ΤΟΝ ΝΕΚΡΟ ) ο κατασκευαστής του ψηφιδωτού απέδωσε στην Περσεφόνη τα χαρακτηριστικά του νεκρού, που κατά την άποψη μας είναι ο Αλέξανδρος.


 Η ίδια αποτύπωση υπάρχει και στην κεφαλή της Σφίγγας όπου και εκεί φαίνεται ότι αποτυπώνεται ο Αλέξαδρος. Δηλαδή το ψηφιδωτό και η Σφίγγα φωνάζουν "Αλέξανδρος".

Αν δε συνυπολογίσουμε σε αυτά τα χαρακτηριστικά την υπόλοιπη σημειολογία του ψηφιδωτού αλλά και τον ευρύτερο συμβολισμό του δεύτερου θαλάμου (βλέπε: Ο ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΘΑΛΑΜΟΣ ΦΩΝΑΖΕΙ "ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ" ), όπως επίσης ότι τα επιστύλια ευρέθησαν στον δεύτερο θάλαμο όπου εκεί φαίνεται ότι προδιαγράφεται ο νεκρός, τότε ίσως η παρατήρηση της Σουλτάνας ότι η ανδρική μορφή φέρει λεοντοκεφαλή πάνω στο κεφάλι της (η οποία και μου "ψιθύρισε" ότι η ανδρική μορφή είναι ο Αλέξανδρος) να μην απέχει από την πραγματικότητα, μιας και είναι γνωστή η παράσταση του Αλεξάνδρου φέροντα   λεοντοκεφαλή.

Όταν τελικά δημοσιευθεί η συνολική παράσταση που υπάρχει και στα επτά τμήματα του επιστυλίου, τότε θα μπορέσουμε να τοποθετηθούμε με περισσότερη σαφήνεια.

Πηγή: empedotimos.blogspot.gr
 
 

Αιγυπτιολόγος Α.Βασιλάκης: Τα άκρα του σκελετού στην Αμφίπολη δείχνουν μούμια - Στα επόμενα επιστύλια "μιλά" ο Αλέξανδρος!


Δείτε τι γράφει ο κ.Βασιλάκης στην προσωπική του σελίδα στο facebook

Το γεγονός ότι βρέθηκαν τα άκρα του σκελετού στον τάφο δείχνουν ότι έχουμε μούμια. Διότι στην μούμια, τα δάκτυλα των χεριών και των ποδιών , δένονται , ένα ένα. Έτσι οι τυμβωρύχοι ξεσκίζοντας το ύφασμα για να βρουν τα χρυσαφικά, διασκόρπισαν τα άδετα σημεία του σκελετού, ενώ τα άκρα που ήταν δεμένα έμειναν μαζί με το ύφασμα στον τάφο. Το ύφασμα , με την πάροδο του χρόνου σάπισε.


Εκτιμά ότι η πλάκα πάνω στον κυρίως τάφο γράφει: "Ο ΜΕΓΑΣ ΕΠΑΝΑΠΑΤΡΙΖΟΜΕΝΟΣ ΕΝ ΤΩ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΝΥΧΤΟΣ".

Η απάνω πλάκα έχει φωτογραφία του Αλέξανδρου, όπως ήταν όταν πέθανε. Φορεί διάδημα που λέει ότι είναι βασιλεύς εκ των Τημενιδών. Τα ίδια ακριβώς υπάρχουν και σε επιγραφή στο ναό της Αρτέμιδος στην Σίουα , όπου είναι και ο τάφος του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Στο ψηφιδωτό έχουμε ακριβή παράσταση, της πομπής επαναπατρισμού της μούμιας του Μεγάλου στρατηλάτη. Τον τάφο της μούμιας , το ψηφιδωτό και το δάπεδο της πρόσοψης του ναού κατασκεύασαν εκ των υστέρων, οι ιερείς της Σίουα , οι οποίοι έφεραν την μούμια του στρατηλάτη στην Αμφίπολη. Τα χρώματα του ψηφιδωτού, είναι πάνω από τέσσερα γιατί τα ζωγράφισαν οι ιερείς της Σίουα. 

Όλες οι επιγραφές που βρέθηκαν στον Τύμβο αναφέρουν το ναό που έκτισε ο Αλέξανδρος στο κέντρο του λόφου κάτω από ένα κοίλωμα, το γράφει στο κεφάλι της σφίγγας.

Τα πρώτα επιστύλια περιγράφουν τον ναό και ποιες θεότητες λατρεύονται. Στα επόμενα μιλά ο Αλέξανδρος. Σε ένα μάλιστα λέει: <<εγώ ο γιος του Φιλίππου, ο Αλέξανδρος, βασιλεύς εκ των Τημενιδών, προσφέρω λατρεία στην Μεγάλη μητέρα , Ορθεία Άρτεμη - λέων και στην Μεγάλη μητέρα Ρέα. Σε άλλο επιστύλιο γράφει, που προσφέρει λατρεία , αυτός, ως Βασιλεύς Α βαθμού , μαζί με τον φίλο του Ηφαιστίωνα , βασιλέα Β βαθμού.


Η Ορθεία Άρτεμις - Λέων προστατεύει το Μέγα Αλέξανδρο

Υπενθυμίζω στους αρχαιολόγους και στους ειδικούς που θα εξετάσουν τον σκελετό του νεκρού , που βρέθηκε στον τάφο του τρίτου προθαλάμου, του ναού της Αμφίπολης, ότι σύμφωνα με μια από τις επιγραφές, στον ναό της Αρτέμιδος, στην όαση Σίουα, πάνω από τον τάφο του Μεγάλου Αλεξάνδρου, ο Μεγάλος Στρατηλάτης <<πέθανε από βαριά αρρώστια>>.

Επίσης για όσους μετρούν το μήκος του τάφου της μούμιας του Μεγάλου Αλεξάνδρου, σε σύγκριση με το ύψος του Μεγάλου Στρατηλάτη, (το οποίο δεν γνωρίζει κανένας) στην μούμια είχαν βάλλει και το διάδημα ως βασιλεύς εκ των Τημενιδών και από πάνω την λεοντή της Μεγάλης μητέρας, Ορθείας Αρτέμιδος-λέων , η οποία τον προστάτευε στον πόλεμο. Έτσι περιγράφεται η μούμια του Μεγάλου Αλεξάνδρου, πάνω στην άμαξα που τη μεταφέρει, στο ψηφιδωτό.

Ο συμβολισμός των χρωμάτων στα επιστύλια - Ιερογλυφικά πάνω στα επίκρανα

Όταν είχα βγάλει το αριστερό επίκρανο της εισόδου, το οποίο έγραφε για ναό της Μεγάλης μητέρας , πάμφωτου Αρτέμιδος-λέων, το δεξιό επίκρανο το πέρασα διαβάζοντας μόνο, την πάνω και κάτω του μεριά , όπου γράφει για λατρεία της Μεγάλης μητέρας Αρτέμιδος κλπ. Είχα γράψει στην ανάρτηση 6, ότι θα επανέλθω για να δω τι έγραφε στη μέση το επίκρανο. Το ξέχασα και καλύτερα, διότι τώρα έχω περισσότερες γνώσεις για τα επίκρανα του ναού.

Επειδή όμως άκουσα να λένε στην παρουσίαση , για χρώματα στα σπασμένα επιστύλια στο μουσείο, έψαχνα να βρω τούτο, που είναι το δεξιό της εισόδου, και να σας πω ότι τα τρία χρώματα που βλέπουμε στα επίκρανα είναι , το κόκκινο, για την λατρεία των Μεγάλων μητέρων, το μπλε για την λατρεία της κόρης (η Αρτέμιδα εδώ) και το κίτρινο για την ιδιότητα της πότνιας θηρών.

Τώρα που είδα το επίκρανο, έμεινα άναυδος, διότι έχει σπουδαιότατες πληροφορίες.

Αυτά τα τρία που βλέπουμε στην μέση σαν καρδούλες , μαζί με την μικρή γραμμούλα που έχουν από κάτω, δίνουν το κρητικό ιερογλυφικό tu , τα οποία αναφέρουν ότι τα τρία πρόσωπα βασιλείς , προέρχονται από την δυναστεία των Τημενιδών. Ενδιάμεσα, κάθετα , είναι τέσσερα διπλά ιερογλυφικά du και ko, τα οποία λένε ότι έχουμε βασιλείς από δυναστεία.
Από αριστερά έχουμε την εικόνα της Ολυμπιάδας , η οποία αφού δεν είναι εκ των Τημενιδών, δεν είναι ζωγραφισμένη πάνω σε καρδούλα. Έχει όμως αριστερά στο κεφάλι ένα εξάκτινο ρόδακα, ο οποίος μας λέει ότι έχει βασιλικό τίτλο Β βαθμού.

Στις καρδούλες, πρώτη αριστερά έχει την εικόνα του Μ.Αλεξανδρου , ο οποίος φέρει ένα διάδημα με κόκκους ότι είναι βασιλεύς Α, βαθμού. Η δεύτερη καρδούλα έχει την εικόνα του Φιλίππου, στον οποίο έχουν βάλλει πάλι διάδημα βασιλέως Α βαθμού. Η τρίτη καρδούλα έχει τον Ηφαιστίωνα, ο οποίος φέρει διάδημα βασιλέως Β, βαθμού.

Δεξιά στην άκρη έχει σχέδιο ότι στο τέρμα του ναού λατρεύονται οι τρεις θεές, μαζί με τη Ορθεία Αρτέμιδα –Λέων.

Προσέξτε τουλάχιστο ότι έχουμε 4 φωτογραφίες. Μια στην αρχή αριστερά και σε κάθε <<καρδούλα>> μια φωτογραφία.
Εάν δεν διάβαζα το επίκρανο που είχε τον Αλέξανδρο με τον Ηφαιστίωνα, δεν ξέρω αν θα τα έβλεπα αυτά σε τούτο το δεξιό επίκρανο της εισόδου.

Περίεργο όμως , ότι ο Αλέξανδρος μαζί με τους ζωντανούς της οικογένειας του, βάζει και τον νεκρό πατέρα του , στα επίκρανα.

Οι ασπίδες στη βάση του Λέοντα 

Δεν το ήξερα. Υπάρχουν λέει δύο ασπίδες , στο λόφο, στην βάση του λιονταριού στην Αμφίπολη. Γιαυτό λέει ο αρχιτέκτων ότι ο νεκρός ήταν πολεμιστής.

Δεν πάει με τίποτα στο μυαλό τους, ότι ο λέων είναι, η Μεγάλη μητέρα, Ορθεία Αρτέμιδα – λέων (όπως γράφει στο σώμα του) η οποία προστάτευε την αιχμή της πολεμικής μηχανής των μακεδόνων. Επομένως οι δυο ασπίδες συμβολίζουν την προστασία των δύο κεράτων της πολεμικής μηχανής. 

Αντώνης Βασιλάκης του Θωμά
 

 photo signature_zpsd2a79fd8.jpg