Τετάρτη, 15 Απριλίου 2015

Επιστροφή στις ρίζες: Αφιέρωμα στον τόπο όπου γεννήθηκα.. Πρώτη Σερρών - Proti Serron.

 

Ιστορία

ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗ ΘΕΣΗ
Η Πρώτη είναι ένα από τα πιο παλιά χωριά της περιοχής Παγγαίου. Ανήκει στο νέο καλλικρατικό δήμο Αμφίπολης του νομού Σερρών. Είναι χτισμένο στους πρόποδες του χρυσοφόρου βουνού και από τη βόρεια πλευρά του, σε υψόμετρο 310 μέτρα. Στα Νότιο-Δυτικά βρίσκεται το χωριό Ροδολίβος, στα Βόριο-Δυτικά το χωριό Αγγίστα και στα Βόριο-Ανατολικά η Νέα Μπάφρα. Από τα αστικά κέντρα της περιοχής απέχει πολύ (50χλμ. από Σέρρες, 27χλμ. από Δράμα, 50χλμ. από την Καβάλα, 120χλμ από τη Θεσσαλονίκη), γεγονός που ανάγκασε την περιοχή να αναπτύξει δικό της πολιτισμό και κουλτούρα. Πάνω ακριβώς από την Πρώτη στο Παγγαίο, βρίσκεται το μοναστήρι της "Θείας Αναλήψεώς", με μεγάλη ιστορία και δράση. Εύκολα μπορεί να το επισκεφθεί και το θαυμάσει ο κάθε πιστός, αφού απέχει μόνο 7 χλμ. από την Πρώτη και συνδέεται με ασφαλτόδρομο.



Η οικία του αειμνήστου Μακεδόνα  Κωνσταντίνου Καραμανλή


ΟΝΟΜΑΣΙΕΣ
Η παράδοση αναφέρει πως η ιστορική Πρώτη, στην αρχαιότητα ονομαζότανε «Κίασα»ή «Κίεσα», μετά ονομάστηκε «εβδομίστα» από τα 70 σπίτια που είχε, επί τουρκοκρατίας ονομάσθηκε Κιούπκιοϊ. Κιούπκιοϊ είναι τουρκική ονομασία και σημαίνει χωριό των πιθαριών, από τα πολλά πιθάρια (κιούπια) που βρέθηκαν. Μετονομάστηκε σε Πρώτη το 1927. Το όνομα Πρώτη δόθηκε κατά μία εκδοχή από τη πριγκίπισσα Πρώτη, που είχε το θέρετρό της κοντά στον οικισμό. Μια άλλη εκδοχή από τη πρώτη στάση του Μ. Αλεξάνδρου (στα μεταλλεία χρυσού) σε κάποια εκστρατεία του, ή από το γεγονός ότι είναι από τα πιο σύγχρονα χωριά της περιοχής και πρωτοστατεί σε πολλά, γι΄αυτό και το ονόμασαν "Πρώτη". Τα ονόματα του χωριού κατά χρονολογική σειρά από την αρχαιότητα έως σήμερα είναι : Κίασα ή Κίεσα, Δόβηρος, Εβδομίστα, Κιούπ-Κιόϊ, Πυθία, Πρώτη.


ΚΑΤΟΙΚΟΙ ΤΗΣ ΠΡΩΤΗΣ
Η ιστορία του χωριού και του λαού του ξεκινά από τα βάθη των αιώνων και οι σημερινοί κάτοικοι είναι απόγονοι των αρχαίων Ηδωνών, (Θρακική φυλή). Λαός πολεμικός (ήταν από τους λίγους λαούς που ξέφυγαν την αιχμαλωσία από τους Πέρσες κατά την εκστρατεία του Μεγάβαζου), προοδευτικός και με πολιτισμό σε μεγάλο βαθμό αναπτυγμένο.( Ηρόδοτος, πληροφορίες περί Αμφιπόλεως και περιοχής.)

 
Στην αρχαιότητα κατά τους χρόνους της Αθηναικής και Σπαρτιατικής κυριαρχίας, όπως και αργότερα κατά τα χρόνια της Μακεδονικής, υπήρξε σημαντικό πολεμικό κέντρο. Στην απόλυτη δε δικαιοδοσία του υπαγόταν τότε τα περίφημα , όπως αναφέρει η ιστορία, μεταλλεία του Παγγαίου από τα οποία , τόσο ο Φίλιππος όσο και ο γιος του ο Μ. Αλέξανδρος, έβγαζαν χρυσό και άργυρο. Στο Παγγαίο βρίσκονται βαθιές στοές οι οποίες μαρτυρούν τη θέση και την ύπαρξη των μεταλλείων αυτών.

Στις αρχές τα μεταλλεία τα εκμεταλλεύονταν οι κάτοικοι του χωριού και της περιοχής Ηδωνοί. Τα δε προϊόντα τους τα εκμεταλλευόταν η Αμφίπολη κόβοντας χρυσά και αργυρά νομίσματα, αυξάνοντας έτσι την κυριαρχία της και τη δύναμή της στην περιοχή.

Μετά την άλωση όμως της Αμφίπολης από το Φίλιππο το Μακεδόνα , η οποία έγινε το 357 π.χ. άρχισε σε συστηματικότερη εκμετάλλευση, διότι διέθετε χιλιάδες δούλους γι' αυτό το σκοπό. Μετά το θάνατο του Φιλίππου τα μεταλλεία ανέλαβε ο Μ. Αλέξανδρος ο οποίος οργάνωσε καλύτερα την εκμετάλλευση τους, με αποτέλεσμα τα αποθέματα του χρυσού και του αργύρου να ανέλθουν σε σημαντικά ποσά και να διαθέτονται για την κοπή χρυσών και αργυρών νομισμάτων, με τα οποία μπορούσε να οργανώνει μεγάλες εκστρατείες .Ενώ λοιπόν ο Μ. Αλέξανδρος πολεμούσε στην Ασία, τα μεταλλεία του Παγγαίου του προμήθευαν την κινητήρια δύναμη. Μετά το θάνατο του Μ. Αλεξάνδρου και για πολλά χρόνια αργότερα, τα εκμεταλλεύονταν οι επίγονοι. Κατά την Αλεξανδρινή εποχή, ο πολεμικός αλλά και πλούσιος λαός της περιοχής, έγινε σύμμαχος του ένδοξου στρατηλάτη και τον βοηθούσε πάρα πολύ με τους τολμηρούς και διαλεχτούς αξιωματούχους του, σε όλες τις μάχες εναντίον των βάρβαρων λαών.

Ο λαός της περιοχής ήταν πάντοτε σύμμαχος με τους γειτονικούς λαούς των Οδομανών (Σερραίων), των Βισαλτών (Νιγριτινών), των Ηδωνών (Αμφιπολιτών) και έκανε σκληρούς αμυντικούς πολέμους κατά των Ρωμαίων κατακτητών, που κράτησαν μέχρι το έτος 148 μ.χ. όταν νικήθηκαν μαζί με τους συμμάχους τους από το Ρωμαίο στρατηγό Μέτελλο, για να γίνει από τότε και πολλά χρόνια, μαζί με την άλλη Μακεδονία , Ρωμαϊκή επαρχία. Η Ρωμαϊκή κυριαρχία κράτησε μέχρι το έτος 262 μ.χ. οπότε ολόκληρη η Μακεδονία και η σημερινή περιοχή του Νομού Σερρών κατακτήθηκαν από τους Ερούλους ( Γότθους ). Αλλά οι Γότθοι κατά το έτος 267 μ.χ. νικήθηκαν κοντά στη σημερινή Χρυσούπολη της Καβάλας και έτσι η περιοχή ολόκληρη που τόσο αγωνίσθηκε σκληρά , βρέθηκε πάλι κάτω από το Ρωμαϊκό ζυγό αφού υπέκυψε στο στρατηγό των Ρωμαίων Πόμπλιο Δέξιππο. Οι Γότθοι μετά απ΄αυτό την εγκατέλειψαν και έφυγαν. Έτσι η Μακεδονία, ξαναγίνεται ρωμαϊκή επαρχία, για να γίνει στη συνέχεια βυζαντινή

Αργότερα κατά τους χρόνους της βυζαντινής αυτοκρατορίας παρουσιάζεται ο τσάρος της Βουλγαρίας Σαμουήλ, ο οποίος κατά το έτος 986 μ.χ. την κυριεύει. Μετά από 32 χρόνια δηλ. το έτος 1018 ο αυτοκράτορας του Βυζαντίου, Βασίλειος ο Β' ο Βουλγαραροκτόνος, νικά τους Βουλγάρους κοντά Κλειδί, το σημερινό Σιδηρόκαστρο, και ελευθερώνει τη Μακεδονία και μαζί και την Πρώτη, την ένδοξη περιοχή των Ηδονών.

Μετά από 2 αιώνες ησυχίας και ειρήνης , δηλ. το έτος 1204, η Μακεδονία πέφτει στα χέρια των Σταυροφόρων, για να τη διατηρήσουν μέχρι το έτος 1261 μ.χ. Τους έδιωξε από την περιοχή ο Αυτοκράτορας της Νίκαιας ο Μιχαήλ ο Η' ο Παλαιολόγος, ύστερα από σφοδρές μάχες.

Η Μακεδονία και η περιοχή έμεινε στην κυριαρχία των Βυζαντινών μέχρι το 1430, για να πέσει στη συνέχεια στα χέρια των Μουσουλμάνων. Πέντε περίπου αιώνες δια τηρήθηκε ο ζυγός των Μουσουλμάνων επί της Μακεδονίας και κατά τη διάρκεια του οι γενναίοι και πολεμικοί Ηδωνοί, αλλά και οι γύρω λαοί, διατήρησαν με θαυμάσιο τρόπο τη γλώσσα τους τη θρησκεία τους, την εθνικότητά τους, τα ήθη τα έθιμα τους ,τον πολιτισμό τους, την πολεμικότητα τους. Το μαρτυρούν άλλως τε και οι γενναίοι απελευθερωτικοί αγώνες τους, αγώνες που δικαίωσαν περίτρανα τη φήμη του πολεμικού λαού των προγόνων τους, φήμη η οποία διατηρείται αμείωτη και τώρα στην περιοχή του Παγγαίου.

Από το έτος 1710 που άρχισαν τα διάφορα απελευθερωτικά κινήματα, πολλές συγκρούσεις έγιναν και στην περιοχή Παγγαίου εναντίον των Τούρκων πρώτο και εναντίον των βουλγάρων μετά. Οι Βούλγαροι πάντα ζητούσαν μια έξοδο προς το Αιγαίο γι αυτό υποφθαλμιούσαν και την περιοχή αυτή. Εστελναν λοιπόν πολλούς δικούς τους να δημιουργήσουν οικογένειες εδώ για να έχουν τάχα δίκιο όταν μιλούσαν για το Μακεδονικό ζήτημα .Βλέποντας οι Έλληνες την επικίνδυνη αυτή δραστηριότητα για διείσδυση των Βουλγάρων στην περιοχή , άρχισαν να οργανώνουν τους απελευθερωτικούς αγώνες τους κατά των Τούρκων και κατά της απομακρύνσεως των Βουλγάρων. Πολλοί κάτοικοι της Πρώτης αλλά και γενικά της περιοχής , έλαβαν μέρος στους απελευθερωτικούς αυτούς αγώνες " πιάνοντας " το καριοφίλι και τα βουνά και πολλοί είναι εκείνοι που έδωσαν την ζωή τους για την ελευθερία. Ο αγώνας κατά των Τούρκων έγινε σιγά σιγά αγώνας κατά των βουλγάρων. Δημιουργείται το λεγόμενο " Ανατολικό ζήτημα " και στη συνέχεια ο Μακεδονικός αγώνας στον οποίο έδωσαν το παρών οι κάτοικοι. Πολλοί μακεδονομάχοι έδωσαν τη ζωή τους για την απολευθέρωση της πατρίδας τους.

Οι Τούρκοι κατά τα 500 χρόνια της σκλαβιάς δεν μπόρεσαν να επιδράσουν επί των κατοίκων που παρέμειναν αγνοί , τόσο εθνικά και γλωσσικά, όσο και θρησκευτικά. Οι ελάχιστοι Τούρκοι που εγκαταστάθηκαν εδώ, είχαν απομονωθεί. Η ζωή του χωριού κυλούσε κανονικά ακολουθώντας την πορεία των 3000 χιλιάδων χρόνων της.

Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά τα δεινά που πέρασε η περιοχή , ήρθε και ο Ελληνοιταλικός πόλεμος του 1940 με την κατοχή από τους Βουλγάρους και την εθνική αντίσταση των κατοίκων. Αμέσως μετά την κατάρρευση των οχυρών του Ρούπελ, πολλοί κάτοικοι πήραν τα όπλα και ανέβηκαν στο Παγγαίο και στα γύρω βουνά για να κάνουν την αντίστασή τους κατά των κατακτητών. Και σ' αυτή την υπόθεση πολλοί έδωσαν τη ζωή τους. Και μετά από 4 χρόνια ήρθε η ποθητή ελευθερία.

Σάββας Καλογερούδης

Πρώτη Ιούλιος 1975.

Μαχαλάδες-Τοπωνύμια

(ΕΝΤΟΣ ΟΙΚΙΣΜΟΥ)

Έβρος

Γειτονιά στο πάνω μέρος της Πρώτης. Η ονομασία αυτή δώθηκε για να παρομοιάσει την ορμή των κατοίκων την γειτονιάς,όπως ο ποταμός Έβρος, καθώς κατέβαιναν στην αγορά για να γιορτάσουν την απελευθέρωση από τους Βουλγάρους το 1945.



Τσιουμπανίνα

Έτσι ονομάστηκε η πλατεία που βρίσκεται στο πάνω μέρος του χωριού, επειδή στα παλαιότερα χρόνια στην πλατεία αυτή κάθε χρόνο τον Οκτώβριο και συγκεκριμένα στην γιορτή του Αγ. Δημητρίου επέλεγαν τον τσομπάνο της νέας χρονιάς για να βόσκει τα ζώα των κατοίκων.



Καναράς

Έτσι ονομάζεται μία από τις 5 γέφυρες του ρέματος Μπουρντάνου, που χωρίζει την κεντρική συνοικία της Αγ. Παρασκευής με την συνοικία του Αγ. Γεωργίου. Η λέξη Καναράς είναι ταυτόσημη με την λέξη σφαγείο που υπήρχε δίπλα της γέφυρας, στο παρακείμενο δένδρο της Κακαδιάς, της οποίας ένα μεγάλο κλαδί χρησίμευε ως τσιγκέλι για τα κρέατα των ζώων.



Μπουρντάνος Λάκκος

Έτσι ονομάζεται το ρέμα που κατέρχεται από τον κύριο όγκο του Παγγαίου,διασχίζει το χωριό περνώντας από την γέφυρα του Καναρά και τις άλλες γέφυρες της αγοράς, και καταλήγει κάτω από την στέρνα του Ιμάμη.



Μαχαλούδι

Μικρή γειτονιά στο κάτω μέρος του χωριού μεταξύ των σπιτιών του Χαρισιάδη και Σιούλα.



Μεσοχώρι

Βρίσκεται στη μέση του χωριού μπροστά στην εκκλησία της Αγ. Παρασκευής.



Μπηλίκι

Το μπεηλίκι είναι μέρος όπου έμενε ο μπέης κατά την Τουρκοκρατία, σήμερα το μέρος που βρίσκεται το κτίριο του Γεωργικού Πιστωτικού Συνεταιρισμού.



Μετόχι

Το μέρος όπου σήμερα αναβιώνει το έθιμο της Ντερβένας.



Πρίνος

Ονομασία τοποθεσίας επειδή υπήρχε ένα μεγάλο δέντρο. Σημερινή πλατεία μπροστά από το σπίτι του Παπαμόσχου Θ.



Τούμπος

Ονομασία τοποθεσίας που δόθηκε από το υπερυψωμένο έδαφος, το σημερινό σταυροδρόμι λίγο πιο πάνω από το πρώην Δημαρχείο (πρώην Δημοτικό σχολείο).



Βλάχικα

Τοποθεσία όπου έχτισαν τα σπίτια τους οι έποικοι Βλάχοι που εγκαταστάθηκαν μόνιμα στο χωριό το 1925.



Προσφυγικά ή Συνοικισμός

Τοποθεσία όπου έχτισαν τα σπίτια τους οι οικογένειες των προσφύγων από την Θράκη και τη Μ. Ασία που εγκαταστάθηκαν μόνιμα στο χωριό με την ανταλλαγή υων πληθυσμών Τουρκίας και Ελλάδας με την συνθήκη της Λωζάνης  το 1923.



Γιουφτομαχαλάς

Τοποθεσία όπου για κάποιο χρονικό διάστημα είχαν εγκατασταθεί οικογένειες γύφτων



(ΥΠΑΙΘΡΟΥ)

Αλουβίτσες

Ονομασία αγροτικής περιοχής όπου υπήρχαν πολλά φυτά από τα οποία έκαναν τις βίτσες (λεπτές βέργες)



Αμπελούδια

Ονομασία αγροτικής τοποθεσίας που δώθηκε επειδή υπήρχαν πολλά μικρά αμπέλια





Ασβεσταριές

Αγροτική περιοχή που βρίσκεται στον παλιό δρόμο Πρώτης-Ροδολίβους και πήρε την ονομασία από τα πετρώματα τις περιοχής (ασβεστόλιθους) και από τα ασβεστοκαμίνια.



Γκουρουντσιές

Αγροτική περιοχή που πήρε το όνομα από τα ομώνυμα χαρακτηριστικά δένδρα γκουρνιτσιές (αγριοαχλαδιές) που υπήρχαν εκεί.



Ζούβακας

Αγροτική περιοχή στην οποία υπάρχει στέρνα.Ξένη λέξη



Ιμάμης

Περιοχή αγροτική γνωστή ως στέρνα του Ιμάμη.Ιμάμης είναι μουσουλμάνος θρησκευτικός λειτουργός που καλεί τους πιστούς σε προσευχή.





Κλαδούρες

Αγροτική περιοχή που πήρε το όνομά της από συστάδα μεγάλων πουρναριών.



Καλόγηρος

Ονομασία τοποθεσίας που δώθηκε επειδή,κατά τις αφηγήσεις των γεροντότερων,έμεινε στο χώρο αυτό κάποιος ως ερημίτης με κοσμική και όχι χριστιανική έννοια.



Μπουγάτινα

Μεγάλος πέτρινος όγκος στο Παγγαίο. Καθώς στέκεται στο ψηλότερο σημείο, για τους κατοίκους της Πρώτης θύμιζε μπουγά (ταύρο).



Λαπαταριές

Στην περιοχή αυτή υπήρχαν άφθονα λάπατα (είδος φυτών)



Παλιουρές

Ονομασία περιοχής στην οποία υπάρχουν παλιουρές (θάμνοι αγκαθωτοί) που τους χρησιμοποιούσαν για τις περιφράξεις των κτημάτων.





Πιλάφ τεπέ

Κορυφή του Παγγαίου που πήρε την ονομασία λόγω σχήματος πιλαφιού.





Πουλιάνα

Μεγάλη έκταση που έμεινε ακαλλιέργητη και βρίσκεται στις παρυφές του Παγγαίου.



Τσεκούρ μαντριά

Μάνδρες του Τσεκουρά ο οποίος ήταν ιδιοκτήτης κοπαδιού και των μαντριών. Περιοχή του Παγγαίου.



Σωληναρούδι

Μικρός σωλήνας από τον οποίο τρέχει νερό.Τοποθεσία του Παγγαίου.





Στροφάρα

Κλειστή στροφή του δρόμου ανεβαίνοντας προς το μοναστήρι της Αναλήψεως.





Χιονίστρα

Έγκοιλο σε πετρώματα ασβεστολιθικά το οποίο έχει μεγάλο βάθος και καθώς δεν δέχεται την ακτινοβολία του ήλιου παραμένει το χιόνι ακόμη και το καλοκαίρι.





Από το βιβλίο "Παγγαιορείτικη Γλωσσογραφία" του Ηρακλή Ευγενίδη. Διαβάστε περισσότερα...

ρίτη, 14 Απριλίου 2015

ΠΑΣΧΑ ΣΤΟ ΧΩΡΙΟ

Πλήθος κόσμου, ετεροδημότες αλλά και φίλοι-επισκέπτες, βρέθηκαν στην Πρώτη την Μεγάλη Εβδομάδα για να περάσουν χρόνο με φίλους και τις οικογένειές τους. Στο βίντεο που ακολουθεί καταγράφεται η Περιφορά του Επιταφίου την Μεγάλη Παρασκευή. Το βράδυ του Μεγάλου Σαββάτου οι πιστοί συγκεντρώθηκαν στο Ναό της Αγ. Παρασκευής για να λάβουν το Άγιος Φως και να γιορτάσουν την Ανάσταση του Κυρίου. Τέλος, την Κυριακή του Πάσχα οι Πρωταίοι τίμησαν το έθιμο αφού έψησαν στη σούβλα το καθιερωμένο αρνί ή κατσίκι και γλέντησαν με την συνοδεία μουσικής και ποτού στο μεσημεριανό τους τραπέζι.
Διαβάστε περισσότερα...

Πέμπτη, 26 Μαρτίου 2015

ΠΑΡΕΛΑΣΗ 25ης ΜΑΡΤΙΟΥ 2015

Με λαμπρότητα πραγματοποιήθηκαν και φέτος οι εορταστικές εκδηλώσεις της Εθνικής Επετείου της 25ης Μαρτίου. Η Φιλαρμονική του Συλλόγου Φιλόμουσων Πρώτης "Η Πρόοδος" έδωσε το πρωινό έναυσμα με την ανάκρουση του Εωθινού και άλλων εμβατηρίων υπό την καθοδήγηση του μουσικοδιδάσκαλου Θεόδωρου Κωστούδα. Ακολούθησε ο εκκλησιασμός στο ιερό ναό της Αγίας Παρασκευής και στη συνέχεια αποδόθηκε φόρος τιμής με κατάθεση στεφανιών στη μνήμη των πεσόντων στο μνημείο ηρώων της κεντρικής πλατείας. Μικροί μαθητές απήγγειλαν τα ποιήματά τους στο χώρο του ηρώου ενώ στη συνέχεια ακολούθησε η καθιερωμένη παρέλαση στον κεντρικό δρόμο της Πρώτης με την συμμετοχή της Φιλαρμονικής, του Δημοτικού Σχολείου και του Γυμνασίου Πρώτης υπό τα βλέμματα των Επισήμων Αρχών και του κόσμου που παρευρέθηκε.







Δείτε το βίντεο που επιμελήθηκε ο Ζαχαρίας Τσιουτσιούλης.
Εμβατήρια που ακούγονται: Παρέλαση Αρμάτων, Περνάει ο Στρατός, Ευζωνάκι και Ταξιαρχία.
Διαβάστε περισσότερα...

Παρασκευή, 1 Αυγούστου 2014

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ 2014 (ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ)

Την Παρασκευή 25-7 (Παραμονή της Αγίας Παρασκευής) έλαβε χώρα η περιφορά της εικόνας σε κεντρικούς δρόμους του χωριού με την συνοδεία της φιλαρμονικής και πλήθος κόσμου. Το ίδιο βράδυ πραγματοποιήθηκε και η συναυλία της Φιλαρμονικής. Οι εκδηλώσεις συνεχίστηκαν με τα χορευτικά συγκροτήματα του Μαυρόλοφου, Βίτάστας και Αγγίστας. Το Σάββατο 26-7 η πλατεία κατακλύστηκε από παιδικές φωνές και από τους Κρόκο και Λίνο οι οποίοι πρόσφεραν πολλές δραστηριότητες και τα παιδιά διασκέδασαν. Οι πολιτιστικές εκδηλώσεις ολοκληρώθηκαν την Κυριακή 27-7 με την συμμετοχή της μεικτής Χορωδίας καθώς και με τα τρία χορευτικά τμήματα (παιδικό, εφηβικό και γυναικών) του Συλλόγου Φιλομούσων Πρώτης "Η ΠΡΟΟΔΟΣ". Οι εκδηλώσεις θα ολοκληρωθούν με ζωντανή λαϊκή μουσική στην "Βραδιά Πλατάνου" την Δευτέρα 4 Αυγούστου. Επίσης λειτουργεί έκθεση με πλούσιο λαογραφικό υλικό και άλλες δράσεις στο Χαγιάτι της Βασιλικής Λαδιά.
Διαβάστε περισσότερα...

Τετάρτη, 23 Ιουλίου 2014

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ 2014

ΟΙ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΠΟΥ ΔΙΟΡΓΑΝΩΝΕΙ Ο ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΦΙΛΟΜΟΥΣΩΝ ΠΡΩΤΗΣ "Η ΠΡΟΟΔΟΣ" ΣΤΗΝ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΠΛΑΤΕΙΑ ΚΩΝ. ΚΑΡΑΜΑΝΛΗ

 ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 25/7 21.30 
ΣΥΝΑΥΛΙΑ ΦΙΛΑΡΜΟΝΙΚΗΣ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ - ΧΟΡΕΥΤΙΚΑ ΑΓΓΙΣΤΑΣ, ΜΑΥΡΟΛΟΦΟΥ ΚΑΙ ΒΙΤΑΣΤΑΣ
 ΣΑΒΒΑΤΟ 26/7 19:00
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΕΣ ΚΑΙ ΨΥΧΑΓΩΓΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣ "ΚΡΟΚΟ ΚΑΙ ΛΙΝΟ"
 ΚΥΡΙΑΚΗ 27/7 21:00 
ΧΟΡΩΔΙΑ ΚΑΙ ΧΟΡΕΥΤΙΚΑ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ
Διαβάστε περισσότερα...

Δευτέρα, 7 Απριλίου 2014

Τρίτη, 29 Οκτωβρίου 2013

Παρέλαση 28ης Οκτωβρίου 2013

Με επιτυχία ολοκληρώθηκαν οι εκδηλώσεις για την Εθνική Επέτειο του ΟΧΙ στην Πρώτη. Δείτε την μαθητική παρέλαση στις φωτογραφίες και στα βίντεο που ακολουθούν.
Διαβάστε περισσότερα...

Παρασκευή, 10 Μαΐου 2013

Μεγάλη Παρασκευή στην Πρώτη

Πλήθος κόσμου μαζεύτηκε τη Μ.Παρασκευή στη Πρώτη για την περιφορά του επιταφίου. Αξίζει να σημειώσουμε πως η περιφορά πραγματοποιήθηκε με τη συνοδεία της Φιλαρμονικής Πρώτης. Ακολουθούν μερικές φωτογραφίες αλλά και βίντεο. Διαβάστε περισσότερα...

ΠΗΓΗ: http://www.protiserron.gr/
http://proti-serron.blogspot.gr/p/blog-page_06.html 

 photo signature_zpsd2a79fd8.jpg