Σάββατο, 5 Μαρτίου 2016

Περιστέρη: Επιμένει στη σχέση Αμφίπολης με Ηφαιστίωνα παρά τις επιφυλάξεις

peristeri-epimenei-sti-sxesi-amfipolis-me-ifaistiwna-para-tis-epifulakseis

Νέα στοιχεία που συνηγορούν σε συσχέτιση Αμφίπολη με Ηφαιστίωνα παρουσίασε η Κ. Περιστέρη.Της καταλογίζεται ότι προσπαθεί να αποδοθούν όλα στους βασιλείς Μακεδόνων.
Επιμένει στη θέση της για χρονολόγησή του ταφικού μνημείου της Αμφίπολης το τελευταίο τέταρτο του 4ου αιώνα η επικεφαλής της ανασκαφικής ομάδας του τύμβου Καστά, που απασχόλησε έντονα την επιστημονική κοινότητα και τα media το 2014, Κατερίνα Περιστέρη.
Η θέση της αυτή επιτρέπει στην ίδια και στους συνεργάτες της να συνδέουν το ταφικό μνημείο με «βαριά» ιστορικά ονόματα όπως της Ολυμπιάδας και του Ηφαιστίωνα.
Για την ακρίβεια με τα στοιχεία που παρουσίασαν, η κυρία Περιστέρη, ο υπεύθυνος αρχιτέκτονας της ανασκαφής, Μιχάλης Λεμφατζής, και ο ειδικός στη γλυπτική, Αντόνιο Κόρσο, επέμειναν στην ερμηνεία τους πως το ταφικό μνημείο στον λόφο Καστά αποτέλεσε ηρώον του Ηφαιστίωνα.
 Προφανής η προσπάθεια να αποδοθούν τα πάντα στον 4ο αιώνα π.Χ. και μάλιστα στο τελευταίο τέταρτο, έτσι ώστε οι νεκροί να είναι επώνυμοι και να έχουν σχέση με τη βασιλική οικογένεια των Μακεδόνων, σημειώνουν οι αμφισβητίες, ωστόσο. 

Οι ανακοινώσεις 

Σύμφωνα με τις ανακοινώσεις που έγιναν στο πλαίσιο 29ης Επιστημονικής Συνάντησης για το Αρχαιολογικό Έργο στη Μακεδονία και τη Θράκη, που πραγματοποιείται από την Πέμπτη (03/03) στην αίθουσα τελετών του παλαιού κτηρίου της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, κομμάτι ξυλάνθρακα στην επίχωση του τάφου, εξωτερικά ψηλά δίπλα στη θολωτή στέγη, το οποίο εξέτασαν με τη μέθοδο του άνθρακα 14 οι επιστήμονες (Γ. Συρίδης, Σ. Παυλίδης, Α. Χατζηπέτρος, Γρ. Τσόκας) χρονολογεί την κατασκευή στο τελευταίο τέταρτο του 4ου π.Χ. αιώνα.

Πορτρέτο του Μέγα Αλέξανδρου;

Επίσης, σύμφωνα με τον υπεύθυνο αρχιτέκτονα της ανασκαφής κ. Μιχάλη Λεφαντζή, υπήρχε μαρμάρινη ανάγλυφη ζωφόρος στη βάση του βάθρου επί του οποίου ήταν ο λέοντας στην κορυφή του τύμβου. Σε αυτή αποτυπωνόταν παράσταση χαρακτηριστική μακεδονικής εικονογραφίας με μακεδόνες στρατιώτες, σάρισες, ασπίδες, μακεδονικό κράνος. Μάλιστα, κατά την εκτίμηση του  Αντόνιο Κόρσο ότι ο άνδρας που οδηγεί την πορεία των στρατιωτών αποτυπώνει πορτρέτο του Μεγάλου Αλεξάνδρου... Στήλη η οποία αποτυπώνει ένα φίδι που σκαρφαλώνει σε δέντρο βρέθηκε εκτός του ταφικού μνημείου, αλλά σε κοντινό σημείο στον Τύμβο Καστά της Αμφίπολης. Σύμφωνα με υποθέσεις της ανασκαφικής ομάδας, ενδεχομένως να ήταν τοποθετημένο στον χώρο όπου βρισκόταν η κιβωτιόσχημη θήκη.
Κατά τους ανασκαφείς, το μνημείο με την κιβωτιόσχημη θήκη κατασκευάστηκε με αφορμή τον θάνατο του Ηφαιστίωνα. Ο περίβολος ενοποίησε το σύνολο του χώρου, ο οποίος είχε την ιερότητα προγενέστερων ηρωικών ταφών, και γίνεται η επιστέγαση -και με τον λέοντα στην κορυφή- της νέας λατρείας του αφηρωισμένου στρατηγού.
Από την κεραμική η οποία, σύμφωνα με την κυρία Περιστέρη, εκτείνεται χρονικά από τον 4ο π.Χ. ως τα ρωμαϊκά χρόνια, προκύπτει, ότι γίνονταν τελετές για αφηρωισμό.

Η αμφισβήτηση

  Οι θέσεις της Κατερίνας Περιστέρη και των συνεργατών της, ωστόσο, αμφισβητήθηκαν από επιστήμονες που διαφωνούν ως προς τη χρονολόγηση του μνημείου.
   Αρχαιολόγοι, όμως, όπως οι Χάιδω Κουκούλη- Χρυσανθάκη που  δούλεψε επί χρόνια στην Καβάλα και στην περιοχή της Αμφίπολης, σε αγαστή συνεργασία με τον Δημήτρη Λαζαρίδη, η Αγγελική Κοτταρίδη, η Πολυξένη Βελένη, ο Γ. Βελένης, ο Στ. Ανδρέου, ο Ι. Ακαμάτης, αμφισβήτησαν τις ερμηνείες αυτές πιστεύοντας ότι γίνεται προσπάθεια να «βαφτιστούν» νεκροί που βρέθηκαν στις ανασκαφές με «βαριά» ιστορικά ονόματα. «΄Εκαναν σοβαρές ερωτήσεις και παρατηρήσεις, αλλά απάντηση δεν πήραν», σημειώνει η βετεράνος του αρχαιολογικού ρεπορτάζ, Αγγελική Κώττη, στο fragilemag.gr σε άρθρο με το δηλωτικό τίτλο: «Καημένε Μεγαλέξανδρε τι σου 'μελε να πάθεις»...
http://www.thetoc.gr/politismos/article/peristeri-epimenei-sti-sxesi 

 photo signature_zpsd2a79fd8.jpg