Παρασκευή, 13 Απριλίου 2018

Το χρονικό της πτώσης του μοιραίου Mirage ανοιχτά της Σκύρου

to-xroniko-tis-ptwsis-tou-moiraiou-mirage-anoixta-tis-skurou
Θρήνος στην Πολεμική Αεροπορία για τον θάνατο του 34χρονου χειριστή του μοιραίου Mirage 2000-5, Γιώργου Μπαλταδώρου. Το χρονικό της πτώσης.

Θρήνος στην Πολεμική Αεροπορία για τον θάνατο του 34χρονου χειριστή του μοιραίου Mirage 2000-5, Γιώργου Μπαλταδώρου, που κατέπεσε ανοιχτά της Σύρου το μεσημέρι της Πέμπτης. Ο αδικοχαμένος πιλότος, πατέρας και σύζυγος, είχε γεννηθεί στις 3 Ιουνίου του 1984 και καταγόταν από το Μαυροβούνι Καρδίτσας, ενώ ήταν ενταγμένος στο δυναμικό της 331 Μοίρας στην Τανάγρα της Πολεμικής Αεροπορίας. 
Το θάνατο του ανακοίνωσε με ανάρτησή του στο twitter ο υπουργός Άμυνας Πάνος Καμμένος. «Ένας έλληνας πιλότος στο πάνθεον των Ηρώων. Έπεσε υπέρ πίστεως και Πατρίδος μαχόμενος για την προάσπιση της Εθνικής κυριαρχίας και της εδαφικής μας ακεραιότητας. Η Πατρίδα θρηνούσα υποκλίνεται. Θερμά συλλυπητήρια στην οικογένειά του και σε όλα τα στελέχη της Πολεμικής Αεροπορίας» ανέφερε στην ανάρτησή του ο υπουργός Άμυνας.


Panos Kammenos @PanosKammenos
Ένας Έλληνας πιλότος στο πάνθεον των Ηρώων. Έπεσε υπέρ πίστεως και Πατρίδος μαχόμενος για την προάσπιση της Εθνικής κυριαρχίας και της εδαφικής μας ακεραιότητας. Η Πατρίδα θρηνούσα υποκλίνεται. Θερμά συλλυπητήρια στην οικογένεια του και σε όλα τα στελέχη της ΠΑ
 


Επίσημη ανακοίνωσή έκανε λίγο αργότερα και το ΓΕΑ, στην οποία ανέφερε τα εξής: «Την Πέμπτη 12 Απριλίου 2018 και ώρα 12:15, μονοθέσιο αεροσκάφος M2000-5 της 114ΠΜ/331Μ, στη φάση προσέγγισης για προσγείωση μετά ολοκλήρωση επιχειρησιακής αποστολής και σε απόσταση εννέα (9) ναυτικά μίλια βορειοανατολικά της Νήσου Σκύρου, προσέκρουσε στη θάλασσα με συνέπεια το θανάσιμο τραυματισμό του κυβερνήτη του αεροσκάφους Σμηναγού (Ι) Γεώργιου Μπαλταδώρου. Συγκροτήθηκε αρμόδια επιτροπή για την διερεύνηση του δυστυχήματος».
Όπως έγινε γνωστό το βράδυ της Πέμπτης, με εντολή του Υπουργού Εθνικής Άμυνας Πάνου Καμμένου κηρύχθηκε τριήμερο πένθος στις Ένοπλες Δυνάμεις για τον Σμηναγό (Ι) Γεώργιο Μπαλταδώρο.
Ο αδικοχαμένος πιλότος 
Τραγικό ήταν το παιχνίδι της μοίρας για τον χειριστή του μοιραίου μαχητικού, Γ. Μπαλταδώρο, ο οποίος σε εκπομπή της δημόσιας τηλεόρασης είχε αναφερθεί στο παρελθόν στους κινδύνους που ελλοχεύουν πάνω από το Αιγαίο και την ετοιμότητα των Ελλήνων πιλότων. Σε αφιέρωμα για τους «Φρουρούς του Αιγαίου», στην εκπομπή της ΕΡΤ «Αρετή και Τόλμη» ο σμηναγός είχε μιλήσει για τους κινδύνους σημειώνοντας μάλιστα πως δεν ξέρουμε τι σκοπό έχουν οι απέναντι. Συγκεκριμένα είχε πει: «Είμαστε σε επιφυλακή και περιμένουμε να χτυπήσει το τηλέφωνο για να μας δώσουν οδηγίες. Το γεγονός αυτό μας αυξάνει την ετοιμότητα. Υπάρχει κίνδυνος, άσχετα αν τις περισσότερες φορές δεν γίνεται τίποτα. Αλλά δεν ξέρουμε σήμερα ή αύριο τι σκοπό έχουν να κάνουν οι απέναντι». 

Φωτογραγία του αδικοχαμένου πιλότου από τον λογαριασμό του στο Facebook
Φωτογραγία του αδικοχαμένου πιλότου από τον λογαριασμό του στο Facebook
Φωτογραφία του Γ. Μπαλταδώρου που έδωσε στη δημοσιότητα το ΓΕΑ
Φωτογραφία του Γ. Μπαλταδώρου που έδωσε στη δημοσιότητα το ΓΕΑ

Το χρονικό της πτώσης

Η πτώση του μαχητικού σημειώθηκε κατά την επιστροφή σχηματισμού δύο ελληνικών αεροσκαφών που είχαν απογειωθεί για να αναχαιτίσουν τουρκικά αεροσκάφη, τα οποία ωστόσο δεν βρήκαν στην τοποθεσία που τους υπεδείχθη. Ειδικότερα, τα δύο Mirage απογειώθηκαν από το 135 Σμηναρχία Μάχης Σκύρου για να αναχαιτίσουν τουρκικά μαχητικά που είχαν παραβιάσει τον FIR Αθηνών.
Όταν οι πιλότοι της Ελληνικής Αεροπορίας έφτασαν στο σημείο και είδαν ότι τα τουρκικά μαχητικά δεν βρίσκονταν πλέον στο σημείο, άλλαξαν πορεία για να επιστρέψουν στη βάση τους. Λίγη ώρα αργότερα, στις 12:15, το 2ο αεροσκάφος ανέφερε ότι ο επικεφαλής του έπεσε στο νερό περίπου εννέα ναυτικά μίλια βορειοανατολικά της Σκύρου και δόθηκαν εντολές να αλλάξει πορεία. Ειδικότερα, καθώς τα δύο αεροσκάφη επέστρεφαν στη Σκύρο, ο Νο.2 του σχηματισμού ενημέρωσε ότι ο Νο.1 είχε καταπέσει. 
Στην έρευνα για το περιστατικό συμμετείχε η Φρεγάτα ΨΑΡΑ, καθώς και δύο ελικότερα Σινούκ Sikorsky S-70 ενώ από τη βάση στο Κοτρώνι απογειώθηκε και ένα ακόμη Sikorsky S-70. Σύμφωνα με πληροφορίες, εντοπίστηκαν από την ομάδα διάσωσης ορισμένα συντρίμμια και η κάσκα του πιλότου. Άμεση ήταν η ενημέρωση του έλληνα πρωθυπουργού και του υπουργού Εθνικής Άμυνας για την πτώση. Οι δύο άνδρες ενημερώθηκαν τόσο για τις συνθήκες απώλειας επαφής με το αεροσκάφος όσο και για την εξέλιξη των ερευνών ενώ ζήτησαν να παραμείνουν ενήμεροι για ό,τι νεότερο προκύψει. Αδιευκρίνιστα παραμένουν πάντως τα αίτια του δυστυχήματος. 

Συλληπητήρια από τον πολιτικό κόσμο 

«Εκφράζω την βαθύτατη οδύνη μου για την απώλεια του σμηναγού Γεωργίου Μπαλταδώρου, ο οποίος έπεσε κατά την επιτέλεση εθνικού καθήκοντος. Και στην οικογένειά του εκφράζω τα ειλικρινή μου συλλυπητήρια, διαβεβαιώνοντάς την ότι η Πολιτεία δεν πρόκειται να ξεχάσει την ανεκτίμητη προσφορά του σμηναγού Γεωργίου Μπαλταδώρου. Επιπλέον συμμετέχω ειλικρινώς στο βαρύτατο πένθος της Πολεμικής μας Αεροπορίας», ανέφερε ο πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Παυλόπουλος.
«Σήμερα χάσαμε ένα σπουδαίο πιλότο της Πολεμικής μας Αεροπορίας, που έφυγε την ώρα του καθήκοντος. Η οδύνη όλων μας είναι μεγάλη. Η σκέψη μας βρίσκεται στην οικογένεια και τους συναδέλφους του. Εκ μέρους της Ελληνικής Πολιτείας εκφράζω τη βαθιά μου ευγνωμοσύνη και τα ειλικρινή μου συλλυπητήρια» ανέφερε ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας.  
«Εκφράζω τη βαθιά μου θλίψη για το θάνατο του Σμηναγού μας Γιώργου Μπαλταδώρου. Έδωσε τη ζωή του εν ώρα καθήκοντος,  για την προάσπιση της εθνικής μας κυριαρχίας. Του οφείλουμε ευγνωμοσύνη, τον τιμούμε ως ήρωα και θα σταθούμε δίπλα στους δικούς του. Η μνήμη του ας γίνει πηγή θάρρους για τις Ένοπλες Δυνάμεις μας. Και έμπνευση συνετής αποφασιστικότητας για ολόκληρο το λαό μας» δήλωσε ο πρόεδρος της ΝΔ Κυριάκος Μητσοτάκης. 
«Εκ μέρους όλων των μελών του Ελληνικού Κοινοβουλίου, θα ήθελα να εκφράσω την οδύνη μας για τον θάνατο του πιλότου που έχασε τη ζωή του εν ώρα καθήκοντος. Η Βουλή των Ελλήνων αποδίδει φόρο τιμής στη μνήμη του. Έφυγε υπερασπιζόμενος την πατρίδα μας αλλά θα μείνει για πάντα στις καρδιές και τη μνήμη μας. Στην οικογένεια και τους οικείους του εκφράζω τα θερμά μου συλλυπητήρια», αναφέρει ο Νίκος Βούτσης σε ανακοίνωσή του. 
«Άλλος ένας πιλότος έπεσε στο Αιγαίο υπερασπιζόμενος την πατρίδα μας. Τα συλλυπητήρια μου στη μεγάλη οικογένεια της πολεμικής αεροπορίας καθώς και στην οικογένεια και τους φίλους του. Ο θάνατός του ας μας κάνει όλους πιο συνετούς» ανέφερε από τη μεριά του ο Σταύρος Θεοδωράκης.

Τα χαρακτηριστικά του μαχητικού Mirage 2000-5

Τον Μάϊο του 2007 η Ελλάδα παρέλαβε τα πρώτα εκσυγχρονισμένα αεροσκάφη Mirage 2000-5. Πρόκειται για εκσυγχρονισμένα Mirage 2000. Το αεροσκάφος Mirage-2000-5 είναι η ριζική εξέλιξη του γνωστού Mirage-2000. Διατηρήθηκε ίδια η άτρακτος και ο κινητήρας, αλλά υπήρξε αναβάθμιση στην πλειονότητα των ηλεκτρονικών συστημάτων και του οπλικού συστήματος. 
Φέρει νέο ραντάρ, εξελιγμένο σύστημα αυτοπροστασίας (ICMS Mk3), πιλοτήριο με πέντε οθόνες πολλαπλής απεικόνισης και σύστημα HOTAS (Hands on Throttle and Stick). Έχει τη δυνατότητα να φέρει ταυτόχρονα έως και έξι πυραύλους MICA, ή εναλλακτικά έναν πύραυλο SCALP και μέχρι έξι πυραύλους MICA.

Εντοπίστηκε από ψαράδες η σορός του άτυχου πιλότου του Mirage

Τη σορό του σμηναγού Γιώργου Μπαλταδώρου, που βρήκε τραγικό θάνατο εντόπισε το πρωί της Παρασκευής αλιευτικό σκάφος.
entopistike-apo-psarades-i-soros-tou-atuxou-pilotou-tou-mirage 
Τη σορό του σμηναγού Γιώργου Μπαλταδώρου, που βρήκε τραγικό θάνατο όταν συνετρίβη στη θαλάσσια περιοχή ανοιχτά της Σκύρου το μαχητικό αεροσκάφος τύπου Mirage 2000-5, εντόπισε το πρωί της Παρασκευής ένα αλιευτικό σκάφος. Αυτό δήλωσε στην ΕΡΤ ο δήμαρχος Σκύρου Μίλτος Χατζηγιαννάκης.  Oπως είπε το πλήρωμα ενός αλιευτικού σκάφους από τη Σκύρο εντόπισε τη σορό του Γιώργου Μπαλταδώρου, καθώς και μερικά από τα συντρίμμια του Mirage 2000-5.
Την ίδια ώρα παραμένει το μυστήριo αναφορικά με τα αίτια της πτώσης του μοιραίου Mirage ανοιχτά της Σκύρου.
Tα σενάρια για τα αίτια της συντριβής 
Σύμφωνα με ένα πιθανό σενάριο, ο πιλότος έπαθε βέρτιγκο, έχασε τον προσανατολισμό του και απώλεσε την αίσθηση του ορίζοντα. Σε αυτήν την φάση, ωστόσο, δεν μπορεί να αποκλειστεί και το ενδεχόμενο το Mirage να παρουσίασε κάποια ξαφνική μηχανική βλάβη.
Ενα από τα στοιχεία που στρέφουν την προσοχή τους οι ειδικοί είναι και το γεγονός ότι το αεροσκάφος δεν εξέπεμψε σήμα κίνδύνου, ενώ ιδιαίτερη σημασία αποδίδουν και στις καιρικές συνθήκες που επικρατούσαν το πρωί της Πέμπτης στην περιοχή με την πολύ χαμηλή νέφωση.
Oπως αναφέρει το militaire.gr με κλίση καθόδου 15 μοιρών και με ταχύτητα μεγάλη μπήκαν στο σύννεφο που υπήρχε μπροστά τους κατά τη κάθοδό τους για προσγείωση στη Σκύρο τα δύο Mirage 2000-5. Στο πρώτο χειριστής ο Σμηναγός Γιώργος Μπαλταδώρος, με κοντά στις 1000 ώρες πτήσης. “Κλειδωμένος” πίσω του ο συνάδελφός του με το δεύτερο Mirage 2000-5. Κανείς από τους δύο και ειδικά ο Σμηναγός δεν είχαν καταλάβει ότι ζούσαν την επανάληψη της τραγωδίας της 15ης Οκτωβρίου 2004, όταν δύο διθέσια μαχητικά F-16 “κάρφωναν” το ένα μετά τ΄ άλλο στο Πήλιο.
Σε κάθε περίπτωση, απαντήσεις στα ακριβή αίτια της πτώσης θα δώσει το ΓΕΑ, καθώς έχει ήδη συγκροτηθεί αρμόδια επιτροπή για τη διερεύνηση του δυστυχήματος.
Το χρονικό της πτώσης
Η πτώση του μαχητικού σημειώθηκε κατά την επιστροφή σχηματισμού δύο ελληνικών αεροσκαφών που είχαν απογειωθεί για να αναχαιτίσουν τουρκικά αεροσκάφη, τα οποία ωστόσο δεν βρήκαν στην τοποθεσία που τους υπεδείχθη. Ειδικότερα, τα δύο Mirage απογειώθηκαν από το 135 Σμηναρχία Μάχης Σκύρου για να αναχαιτίσουν τουρκικά μαχητικά που είχαν παραβιάσει τον FIR Αθηνών.
Όταν οι πιλότοι της Ελληνικής Αεροπορίας έφτασαν στο σημείο και είδαν ότι τα τουρκικά μαχητικά δεν βρίσκονταν πλέον στο σημείο, άλλαξαν πορεία για να επιστρέψουν στη βάση τους. Λίγη ώρα αργότερα, στις 12:15, το 2ο αεροσκάφος ανέφερε ότι ο επικεφαλής του έπεσε στο νερό περίπου εννέα ναυτικά μίλια βορειοανατολικά της Σκύρου και δόθηκαν εντολές να αλλάξει πορεία. Ειδικότερα, καθώς τα δύο αεροσκάφη επέστρεφαν στη Σκύρο, ο Νο.2 του σχηματισμού ενημέρωσε ότι ο Νο.1 είχε καταπέσει.
Στην έρευνα για το περιστατικό συμμετείχε η Φρεγάτα ΨΑΡΑ, καθώς και δύο ελικότερα Σινούκ Sikorsky S-70 ενώ από τη βάση στο Κοτρώνι απογειώθηκε και ένα ακόμη Sikorsky S-70.

Στο σπίτι του πιλότου ο αρχηγός ΓΕΑ

Ο Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου της Αεροπορίας, Αντιπτέραρχος (Ι) Χρήστος Χριστοδούλου επισκέφτηκε νωρίς σήμερα το πρωί το σπίτι του αδικοχαμένου Σμηναγού Γιώργου Μπαλταδώρου εκφράζοντας τα συλλυπητήριά του στην οικογένεια του 34χρονου.  Η επίσκεψη του Αρχηγού της Αεροπορίας διήρκησε πάνω από μισή ώρα, ωστόσο δεν έχει γίνει ακόμα γνωστό τι ακριβώς ειπώθηκε ανάμεσα σε έκεινον και την οικογένεια του θύματος. 
Ο σμηναγός Γεώργιος Μπαλταδώρος είχε μιλήσει στην στρατιωτική εκπομπή της ΕΡΤ «Αρετή και Τόλμη», σε αφιέρωμα για τους «Φρουρούς του Αιγαίου» στις 3 Δεκεμβρίου του 2017.
Είχε περιγράψει στην εκπομπή την ετοιμότητα των πιλότων σε περίπτωση συναγερμού αλλά και για τους κινδύνους της αποστολής του. «Είμαστε πάντα έτοιμοι. Σίγουρα υπάρχει κίνδυνος, άσχετα αν τις περισσότερες φορές δεν έχει γίνει τίποτα. Αλλά δεν ξέρουμε σήμερα ή αύριο αν έχουν σκοπό να κάνουν κάτι οι απέναντι» ανέφερε.



Βουβή, με μεγάλη θλίψη και θρήνο για τον άδικο χαμό του 34χρονου σμηναγού της Πολεμικής Αεροπορίας, Γεωργίου Μπαλταδώρου είναι η κοινωνία του χωριού του, που επισκεπτόταν αρκετά συχνά, το Μορφοβούνι του δήμου Πλαστήρα στον νομό Καρδίτσας. «Ήταν επιμελέστατος ως μαθητής με μεγάλο πάθος για τη ζωή και τη δουλειά του, ο Γιώργος» τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο δήμαρχος της περιοχής Δημήτρης Τσιαντής. Επισημαίνει ακόμα πως ήταν καλός οικογενειάρχης με μεγάλη αγάπη προς την οικογένεια του. «Είναι για μας ένας σύγχρονος ήρωας που θυσίασε τη ζωή του για την πατρίδα και είμαστε πολύ περήφανοι γι' αυτόν» σημειώνει ο κ. Τσιαντής.
Συγγενείς, φίλοι και γνωστοί μιλούν για έναν άνθρωπο που δεν του έλειπε ποτέ το χαμόγελο, σε συνδυασμό με τη σοβαρότητα και την υπευθυνότητα που τον διέκρινε σε κάθε του πράξη, σε κάθε ενέργειά του.

Η Καρδίτσα θρηνεί τον πιλότο - Το 2017 δύο χειριστές Χιούι

Θρηνεί η τοπική κοινωνία στα Άγραφα το χαμό του 34χρονου πιλότου Γιώργου Μπαλταδώρου. Και το 2017 όμως η Καρδίτσα πενθούσε δύο νέους που σκοτώθηκαν σε πτώση Χιούι.
i-karditsa-thrinei-ton-piloto---to-2017-duo-xeiristes-xioui 
Θρηνεί η τοπική κοινωνία στο Μορφοβούνι στα Άγραφα το χαμό του 34χρονου πιλότου του Μιράζ 2000-5 Γιώργου Μπαλταδώρου. Και το 2017 όμως η Καρδίτσα πενθούσε δύο νέους που σκοτώθηκαν σε πτώση Χιούι στο Σαρντάπορο Ελασσόνας. 
Ο 34χρονος πιλότος και πατέρας δύο παιδιών, σύμφωνα με το thessalia-tv.gr, γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Μορφοβούνι, όπου ζουν οι γονείς και ο αδερφός του και τέλειωσε το Λύκειο στην Καρδίτσα.
Στο χωριό της Καρδίτσας επικρατεί θρήνος. Στο πατρικό του σπίτι τόσο εχτές Πέμπτη όσο και σήμερα συγκεντρώθηκαν συγχωριανοί προκειμένου να συμπαρασταθούν στους απαρηγόρητους γονείς του.
Πριν περίπου έναν χρόνο όμως και συγκεκριμένα στις 19 Απριλίου του 2017 ο νομός Καρδίτσας έχασε ακόμα δύο νέους με την πτώση του ελικοπτέρου Χιούι στο Σαραντάπορο Ελασσόνας. Είχαν σκοτωθεί τότε ο συνταγματάρχης (ΤΘ) Θωμάς Αδάμος από το Παλαιοκκλήσι Καρδίτσας και ο ταγματάρχης (ΑΣ) Δημοσθένης Γούλας από το Ανθηρό Αργιθέας.
Αμφότεροι κατάγονταν από χωριά του νομού Καρδίτσας, ο συνταγματάρχης γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Παλαιοκκλήσι, ενώ κατάγονταν από το Αρτεσιανό, ο ταγματάρχης κατάγονταν από το Ανθηρό Αργιθέας.
Ο Θωμάς Αδάμος είχε τρία παιδιά, υπηρετούσε στην Πρώτη Στρατιά στη Λάρισα, όπου και επιβιβάστηκε στο μοιραίο ελικόπτερο, ενώ ο Δημοσθένης Γούλας ήταν επίσης παντρεμένος με παιδιά.

 photo signature_zpsd2a79fd8.jpg